måndag 23 juli 2018

FAKTAKONTROLLEN PÅ JÖNKÖPINGSPOSTEN

Sedan länge har jag haft förmånen att få skriva insändare i JP. Men numera tycks jag vara svartlistad. För 14 dagar sedan hade JP på sidan två en artikel om elpriser och den framtida elproduktionen. Den innehöll tre sakfel. Jag var lite stygg och skrev en insändare där jag tyckte att JP kunde väl hålla sig med en viss faktakontroll. Det var nog att trampa på en öm tå, jag har inte blivit publicerad än. Så det är nog kört för min del i JP. Får väl aktivera min blogg istället!!

SÅ HÄR SKREV JAG


Faktakollen
Nu när vi närmar oss valet är det populärt med så kallad ”faktakontroll”.  JP anser att man skall installera en ”fakeblocker”, det vill säga man skall lita på etablerade tidningar, bland annat Hallpressen. Men hur är det med faktakontrollen? Vet man vad man skriver??
På JP:s andra sida i måndags den 16 fanns en artikel: ”Osäker elförsörjning med stigande elpriser”. Den osäkra framtida elförsörjningen beror på att två reaktorer i Ringhals stängs av för tidigt på grund av ”för låga elpriser”. Fortsatt drift av R1 och R2 hade krävt komplettering med ett så kallat oberoende kylsystem. Detta efter EU-krav med anledning av haveriet i Japan. De låga elpriserna gör att det blir ekonomiskt omöjligt. Fel 1.
Längre ner åberopas Sveriges Radio ”riskerar elpriserna att fortsätta stiga”.  Den 17 juli 2018 är spotpriset 51,8 Euro/MWh. År 2019 är motsvarande terminspris 37,35 och år 2020 30,65. Att elpriset just nu är högt beror på att elproducenterna har lagom mycket vatten i magasinen, ser att de har god kontroll av vattennivån inför hösten och att de absolut inte riskerar att behöva tappa förbi. Då håller de upp priset, så gör man på elmarknaden. Sveriges Radio är inte en speciellt bra källa när man skall prata elmarknad. Fel 2.
Enligt JP beror problemen på ”massavveckling av svensk produktionskapacitet är Socialdemokraterna och Miljöpartiets arv”. Fel. Det är en följd av ”den fria elmarknaden” som alla partier utom V införde 1996. Hade vi haft det gamla systemet kvar, hade vi haft lägre elpriser och mer produktionskapacitet. Men jag kan väl ursäkta partierna för vad de gjorde 1996 med citatet: Fader, förlåt dem; ty de veta icke vad de göra. Men Energiöverenskommelsen som togs 2016 gav de konsekvenser vi ser idag när det gäller stängda produktionskällor. Där ingick inte TVÅ partier JP, där ingick fem. De får nog ta på sig ansvaret tillsammans. Fel 3.
Nu när det är valår som JP påstår kunde man kanske tänka sig att något parti höll med Liberalerna och satsade på en god framtida elförsörjning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar