söndag 25 december 2016


SÅ HÄR SKULLE DET VARIT MEN SÅ BLEV DET EJ!!



Julen 1966
När jag nu sätter punkt för Göran Nells och mitt skrivande om Jönköping förr och nu ser jag tillbaka på en fantastisk tid. Men allting har en ände och korven den har två. I vårt fall tryter uppslagen och därför slutar vi i och med detta kåseri. Jag började oombedd med att skicka in ett julkåseri till JNytt som förklarade att den svenska Jultomten kommer från Jönköping. Jag tror det var till julen 2010. Det har sedan utvecklats till några hundra artiklar om platser och företeelser i min stad. Det sista får även det handla om julen, sett från en av de fantastiska fotografer jag hämtat så mycket inspiration ifrån. I dag är det Conny Rich och platsen är Östra Storgatan.
Tänkte skriva om julen för 50 år sedan och använder en bild som jag inte kan garantera är just från 1966, men nära i tiden är det. Bilden är från hörnet Östra Storgatan-Lantmätargränd. Skyltfönstret till höger är varuhuset Domus, ett från Lantmätargränd indraget fönster i anslutningen till Domus Restaurang. Genom fönstret skymtar vi Gahms (handskar och väskor?) och konditoriet på hörnet (Wallströms?).
Bilden är från den tid då Julskyltning var Julskyltning. Då affärsfönstren började att förberedas dagen innan, allt bakom brunt heltäckande papper och man visste ingeting om alla fantastiska saker som skulle uppenbara sig vid middagstid på den stora Julskyltningssöndagen. De affärsanställda i de flesta affärer och de dekorationsansvariga i de stora varuhusen hade en bråd eftermiddag och kväll. Men vid middagstid togs papperet bort och man kunde promenera från sitt Torpa, eller Liljeholmen, till sta´n för att se på allt.
När jag sätter mig och läser i tidningarna från december 1966 konstaterar jag att det är inte mycket som är sig likt. Vart tog de vägen?? Hagenfeldts, Fridéns, Albins, Malungsboden. KappAhl, Engströms Ur och så vidare. Uppräkningen kan bli hur lång som helst. En butik finner jag 1966 som består idag Ekwurtzel på Barnarpsgatan.
Dagen innan Lucia detta nådens år 1966 inviger kommunikationsminister Olof Palme MHF:s Motorhotell mellan Jönköping och Huskvarna. En satsning som enligt texten är det tredje MHF-motellet och som skall följas av flera. Flensborn ritade och intendenten på motellet Arne Bohman dyker här upp i staden. Sedan blev det Rosens restaurang och Brunstorps Värdshus och Varpa skans. Tänk vad mycket god mat den mannen har låtit servera. Hans ande lever ju dock kvar storstilat i staden idag.
Efter att vi sett på julskyltning, läst om Palmes invigning så blev det Julafton och TV. Värd var Arne Weise och först var det musikstund med Gullan Bornemark. Sedan Kalle & Co, men sedan fanns inget vi känner igen idag. Karl-Bertil Jonsson kom inte förrän 1975. Men på Annandagen blev det tittarstorm på SVT. Det satt bara två kvinnor i växeln och de blev fullkomligt nerringda. Nils-Erik Baehrendtz, TV-chef sa: I högsta grad ett smaklöst tilltag! Utan att informera redaktionen till Hylands hörna tog sig skådespelaren Per Oscarsson för att, under det att han klädde av sig in på bara kalsongerna, ge lite sexualundervisning mitt på bästa sändningstid. Ja se det störde julfriden det.
Sedan skall detta år, liksom våra små artiklar om Jönköping förr och nu, ta slut. Nyårsafton var det riktigt drag på Rigoletto. I twistkulan uppträdde Skyriders, dansmusiken stod Svennes Pop-star för och det stora uppträdande kl 2400 var ingen mindre än Svenne Hedlund och The Hep Stars. Konstigt nog nämns inte pianisten, han hette väl Benny Andersson. På den första vardagen efter nyår kom så ”de som inte behöver presenteras” som det står i annonsen. Manfred Mann, enda platsen i Småland och entrén var 9 spänn.
Det var väl ett värdigt slut på 1966 och ett värdigt slut på våra krönikor. Vem vet, vi kanske återkommer någon annanstans.
Lennart Lindberg och Göran Nell.
Gammal bild
Conny rich
Ny bild
Lennart Lindberg
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar