måndag 12 december 2011

På banan igen


Denna vecka har jag varit och hört EoN dra en av dessa lögner om vindkraft. Jag var som markägarrepresentant med när EoN presenterade ett vindkraftprojekt vid Örserum nära Gränna. Det var miljöhot hit och det var ökad elproduktion dit. Det var till och med elprisområden inblandat. Eftersom jag har min gamla lojalitet kvar i branschen så yttrade jag mig inte. Men man kan fastslå
1. Eon säger sig bygga vindkraft för miljösn skull. Lögn
2. EoN säger sig bygga vindkraft för att det behövs mer produktion. Lögn
3. EoN säger sig bygga vindkraft för att sänka elpriset i prisområde 4. Lögn.
EoN bygger vindkraft för att tjäna pengar. På en fråga varför de inte kunde tänka sig att bygga förre vindrkaftverk längre ifrän bebyggelsen svarade projektledaren ogenomtänkt men ärligt. Det lönar sig ej. EoN bygger vindkraft i sverige för att det lönar sig att bygga i Sverige. Byggde man i omtanke om miljön och för att ersätta koleldad elproduktion skulle de naturligtvis bygga i Tyskland!!
Ja lögnerna blir bara värre och värre. Men det är inte EoN som skall sitta på de anklagades bänk. Det är politikerna, och då särsklit lokalpolitikerna som faktiskt har ett fullständigt unikt veto mot vindkraftproduktion. Men de hukar i buskarna.
Elpriset i veckan fortsätter att sjunka. December ser ut att bli ännu en bra månad för oss med rörligt elpris.
Lägg därtill att nu är alla verk utaom det nersotade i Ringhals och det verk i Oskarshamn som skall genomgå en större undersökning i drift. de andra två skall komma första veckan i januari.

Härliga tider, strålande tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar